Rolig fakta om kroppen!

Hej allihoppa!

Här har vi besvarat funderingar kring vår kropp..
Varför hickar vi egentligen?
Diafragma muskeln som kontrollerar våra lungors förmåga att andas in och ut blir ibland irriterad, vilket gör att vår andningsprocess blir störd. Öppningen av våra luftrör hamnar ur fas och klickar fast efter att luften har kommit in i våra lungor, det är detta som skapar ett klickande ljud som vi kallar för hicka.
Vad är det som händer när en fot somnar?
När du sitter på din fot så pressar du ihop dess nerver vilket gör att den ibland domnar bort. Att stampa foten i marken väcker nerverna igen så de kan börja sända nervsignaler till hjärnan igen. Den pirrande känslan som uppstår pga förvrängda nervsignaler då foten "sover".
Varför får vi "gåshud" när vi fryser?
Varje hårsäck på din kropp är omgiven av en liten muskel. När du fryser spänner sig dessa muskler för att hålla värmen, det är denna spänning som skapar de små prickarna vi kallar för gåshud.

Varför får vi grått hår när vi blir äldre?
Grått eller vitt är bashårfärgen för alla.  Det är pigmentceller i basen av din hårsäck som skapar en annan dominant hårfärg under din ungdom. Med åldern så dör dessa pigmentceller som ger dig din hårfärg vilket går ditt hår grått eller vitt.

Kommentarer
Postat av: Ella

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din sida, men jag är glad att jag gjorde det :). Prenumererar nu på din sida på BlogLovin'!

2011-07-11 @ 03:06:11
URL: http://gravidforsakring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0