Allmänt om viktnedgång.

Hejsan alla!

Ska börja med att presentera mig. Jag heter Anton Reiderstedt och är instrukör på Actic sen snart 6 månader tillbaka. Jag studerar till kiropraktor uppe i stockholm. Innan det läste jag mycket träningslära och näringslära. Idag tänkte jag prata lite om viktnedgång ihop med styrketräning.

Själva grunden för att gå ner i vikt är ganska lätt. Med det menar jag att det egentligen bara handlar om att göra av med mer energi än vad man stoppar i sig. Föreställ er en våg, på ena sidan har ni eran energiintag, på andra sidan energiförbrukning. Om balansen mellan dessa är perfekt, så står man still i vikt. 


Om man minskar sin fysiska aktivitet (energiförbrukning) så kommer balansen rubbas och vågen tippa över=gå upp i vikt. Samma sak med ökat energiintag. Dock ska tilläggas att folk som tränar med mål att få en hypertrofi och ökad muskeltillväxt måste öka sitt energiintag för att få en ökad muskelmassa. Ligga på energiplus.

Kanske ska förklara hypertrofi också. Hyper=ökad, trofi=nedbrytning. Träning är nedbrytande. Kroppen strävar då efter att bygga upp musklerna lite större och lite starkare. Det är därför man blir starkare vid träning. Därför man inte ska träna samma muskelgrupper varje dag (kroppen hinner inte bygga upp sig innan man bryter ner den igen).

För att återgå till ämnet med att gå ner i vikt. Så innebär därför ökad fysiskt aktivitet o/e minskat energiintag att man går ner i vikt. Men vet man hur mycket kalorier (kcal) man förbrukar på en dag? En helt okej sida är ww.viktvakten.se där du kan räkna ut din energiförbrukning.

Sen är den andra frågan, hur vet jag hur många kcal jag stoppar i mig? Svårt att veta. För att veta exakt måste man nästan väga sin mat. Eller laga efter recept som redan räknat ut antal kcal för måltiden. Men man kan alltid höfta. Boven är ofta den där mjölkchokladen som är så god men tyvärr innehåller 1100kcal.

Att väga sin mat är självklart inget krav, men blir lättare. Ett kg ren fettväv innehåller 7000kcal. Nu finns det säkert en och annan som vet att ett gram fett innehåller 9kcal. Så ett kg borde bli 9000kcal. Men nej, ett kg fettväv innehåller inte bara fett utan också vatten och proteiner.

Jag brukar säga till människor som frågar mig på jobbet vad dom ska göra för att gå ner i vikt. Minska ditt energiintag med 500kcal/dag, eller öka din energiförbrukning med 500kcal/dag. Blir 3500kcal per vecka=1/2kg ren fettväv per vecka.

Jag träffar alltid någon vän eller kund som säger "jag äter ingenting men går ändå inte ner i vikt". Nu ska jag förklara det här en gång för alla. Vid väldigt minskad energiintag så ökar insulinkänsligheten i kroppen. Insulin är starkt förknippat med diabetes. Insulinets roll i kroppen är att hjälpa cellen ta upp glukos/socker/kolhydrater/energi, kalla det vad ni vill. Vid vanliga fall så tar inte kroppens celler upp allt glukos i blodbanan. Men då kroppen tror den håller på att svälta så tar cellen in så mycket den bara kan. Slutsats: Vid svält så får dina celler "exakt lika mycket" energi och du kommer därför inte gå ner i vikt.

Ett bra tips är att öka energiförbrukningen, som gör att kroppen inte reagerar på samma sätt.

Är du en väldigt ambitiös person kan du både minska ditt energiintag med 500kcal, och samtidigt öka mitt energiförbrukning med 500kcal. Det blir 1000kcal per dag, 1 kg rent fett/veckan. Dock krävs det att man är väldigt ambitiös och målinriktad. Därför rekomenderar jag det inte, träna långsiktigt är alltid det bästa man kan göra.

Sen finns det alltid er som vill gå ner snabbare. Så varför tycker inte jag att man ska gå ner snabbare? Jo för vill ni ha en långsiktig viktnedgång är det väldigt bra att behålla muskelmassa.

Ska förklara varför man vill behålla muskelmassa. Det finns många som är emot styrketräning då det handlar om att gå ner i vikt. Muskler väger mer än fett, dock förbrukar varje kg muskelmassa 90kcal/dag.

"Anna har 3kg mer muskler än Sara. Det betyder att Anna bränner 270kcal per dag mer än Sara.
Under ett år bränner Anna 98 000 mer kcal än vad Sara gör vilket motsvarar 14 kg i ren fettväv."

Vågen är djävulens uppfinning eftersom den säger ingenting om hur ni ser ut. Om ni har blivit smalare o/e starkare. Glöm aldrig det! :)

Glöm inte att ni kan skicka frågor till oss instruktörer här på bloggen eller på våran facebooksida "Actic gym sydpoolen".

Må väl och lycka till med träningen så ses vi på gymmet. :)
//Anton Reiderstedt

 


Kommentarer
Postat av: Marcus Carlson

Tjena Anton,



Den här bloggen är riktigt bra skriven & jag tycker att den här informationen borde ingå som en "grundplatta" för nya kunder som börjar träna på gymmet...specielllt tjejer ;) som brukar reagera ganska snabbt på att vågen visar att de har gått upp i vikt, men i vad ?



Nu vet alla tejer varför vågen visar mer, för det har du just beskrivit på ett bra sätt tycker jag =)



Så för alla som tränar...glöm aldrig bort att muskler är de bästa "förbränningsmotorerna", och det går inte att lura kroppen med en kalorisnål diet, eller för den delen svälta kroppen ;) Kroppen är en smart maskin, så använd den på rätt sätt.



Lycka till allihop, och träna hårt.



/Mac

2010-06-10 @ 00:07:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0