Sätt upp tydliga mål för din träning!

Hej

 

Det är jag som är Frida och har jobbat på Actic som instruktör i gymmet sedan september 2009. Jag är sjukgymnast och jobbar nu med detta på heltid men hänger kvar på Actic del och tränar.

 

Jag tänker skriva om vikten av att sätta upp mål för din träning. Som sjukgymnast jobbar jag dagligen med att tillsammans med patienten formulera mål för att kunna mäta och utvärdera träningen eller behandlingen. Det är en mycket viktig del av rehabiliteringen, men det är inte bara inom rehab som målsättning är viktigt. Att sätta upp ett mål kan alla göra som vill förbättras eller förändra något.

 

Fundera över vad du vill med din träning. Det spelar igen roll om det handlar om att förbättra konditionen, styrkan eller tekniken. Tänk på vad det är du vill uppnå.

 

Ett mål ska vara SMART

S = Specifikt
M = Mätbart
A = Accepterat
R = Realistiskt
T = Tidsbestämt

 

Exempel: Jag vill kunna ta min kroppsvikt (65kg) i knäböj 8 repetitioner om 4 månader. För att nå målet kommer jag att träna knäböj 2 dagar/vecka. När jag klarar 8 strikta repetitioner ökas belastningen.

 

För sedan träningsdagbok där du skrivet upp den aktuella vikten, antal repetitioner och set. Skriv gärna en kort kommentar om hur träningen gick. Träningsdagboken är ett jättebra hjälpmedel för att utvärdera resultat och se hur snabbt man närmar sig målet.

 

Att sätta upp mål med sin träning gör att träningen blir roligare, mer konkret och meningsfull.

Prova!

 

Om du vill läsa mer om målsättning och motivation till träning rekommenderar jag boken Motivation för motion, Sisu idrottsböcker av Faskunger, J. 2004.

 

Lycka till! /Frida

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0